Endonezya’daki kabileye elektrikli otomobil tehdidi: Yok olabilirler

Kabilelerin haklarını savunan sivil toplum kuruluşu Survival, Halmahera adasında yaşayan ve “Ormanın İnsanları” anlamına gelen Hongana Manyawa adı verilen bu insan topluluğunu kurtarmak için bir yardım çağrısı yayımladı.

Çağrıda çok uluslu madencilik şirketleri ve hükümetler eleştirilirken, Elon Musk’ın Tesla’sı ve diğer elektrikli otomobil üreticilerine de işaret ediliyor.

Endonezya’daki son göçebe avcı-toplayıcı kabilelerden biri olan Hongana Manyawa’nın 300 ila 500 kişiye ev sahipliği yaptığı tahmin ediliyor.

Bu kabileden bazı kişiler, dış dünyadan kişilerle iletişim kurmuş olsa da Hongana Manyawa’nın birçok fraksiyonuyla hiç temas kurulmadı. Bu yüzden topluluk, henüz temas kurulmamış bir kabile olarak kabul ediliyor.

Ancak topluluğun yaşadığı bölge, dünyanın en büyük nikel rezervlerinden bazılarına da ev sahipliği yapılıyor. Üstelik bu rezervler halen işlenmemiş biçimde duruyor.

Survival’a göre bu durum, maden şirketlerinin gözünü bu topraklara dikmesine neden oluyor.

Elektrikli otomobillere yönelik talebin, Halmahera’daki madencilik operasyonlarının hızlanmasına neden olacağı ve gelecek yıllarda Hongana Manyawa kabilesini varoluşsal bir tehditle karşı karşıya bırakacağı tahmin ediliyor.

Survival’ın konuyla ilgili bir raporunda “Orman yoksa Hongana Manyawa da olmaz” ifadeleri yer alıyor.

Kabileden birkaç kişiyle iletişim kurmayı başaran ekibe göre Hongana Manyawa’dan bir kadın “Ormanı almalarına izin vermiyorum. Onlara ormanımızı vermek istemediğimizi söyle” dedi. Fransız madencilik devi Eramet’e ait Weda Bay Nickel adlı firmanın adada madencilik yapmaya 2019’da başladığı biliniyor. Ancak madencilik çalışmalarının yakın gelecekte artması bekleniyor.

Survival, Alman kimya devi BASF’nin Eramet’le ortaklık kurmayı planladığını aktardı. Buna göre şirket, Hongana Manyawa’nın bölgesini ihlal etme ihtimali olan bir rafineri inşa etmeyi amaçlıyor. İklim krizi nedeniyle fosil yakıtları azaltma ihtiyacı son yıllarda elektrikli otomobillere yönelik talebi artırdı. Ancak bu otomobiller de kendi çevresel sorunlarını yaratıyor.

Başlıca sorunlardan biri, bataryaların yapımında kullanılan nikel, kobalt ve lityum gibi metallerle ilişkili. Bu mineraller Dünya yüzeyinin altında biriktiğinden, onları çıkarmak için çevreye zarar veren madencilik faaliyetleri yürütülüyor.

Bu faaliyetler, ekosistemin tahrip olmasına ve yerlilerin topraklarının gasp edilmesine sebebiyet verebiliyor.

Independent Türkçe’de yer alan habere göre, Survival Direktörü Caroline Pearce, “Elektrikli otomobil şirketlerinin müşterilere ‘etik tüketim’ vaadi satarken, temas kurulmamış bir kabileyi yok etmesi dehşet verici” diyor: Hongana Manyawa’nın yağmur ormanlarını yerle bir etmenin ‘iklim dostu’ bir yönü ve kendi kendine yeten yerli halkın ölümüne neden olmanın ‘sürdürülebilir’ bir yanı yok.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir